onsdag 30 april 2014

Sanningen om att tatuera sig

Nu vill jag inte låta som en besserwisser bara för jag har en tatuering, nej absolut inte (det vore ganska töntigt)! Jag vill bara dela med mig av mina erfarenheter om sådant som jag önskar att folk hade berättat om innan jag skaffade min tatuering! Det hade absolut inte fått mig att ångra mig, men det hade varit skönt att vara förberedd också.

Smärta
Det gör ont att tatuera sig. De som säger annat har antingen fel på sina nerver, eller så har de helt enkelt glömt bort smärtan. Jag minns knappt hur ont det gjorde och det har bara gått två dagar! Men jag minns att jag sa att det kändes som en vibrerande skalpell som skar i en, djupt! Tänk er den smärtan och så nästan dubbelt av det. Där har ni det. Låter lockande, va? ;)

Självklart är smärta väldigt individuellt; det som känns som döden för en person kan en annan klara galant. Samma sak gäller område för tatueringen - vissa tycker att det ena stället är värst medan de andra fruktar ett annat ställe. Men som generell "regel" brukar man säga att beniga ställen där huden är tunn gör ondast (fot, revben, etc.). Har du mer fett på kroppen eller är du muskulös så fungerar detta lite som en kudde, vilket för att du är mer skyddad mot den hemska smärtan när nålen får skelettet att vibrera.

Det gjorde dock inte så ont hela tiden. Outlines var inte speciellt skönt, då blev jag ärligt talat svimfärdig, för min kropp blir det alltid av nya "dåliga" upplevelser. Jag tog 1 min att samla mig och körde på de hela dryga 2,5 timmarna efter det. Färgningen gjorde knappt ont alls, men sedan kom det värsta: highlights! Det vill säga, den tredje färgen hon använde, då hon körde över samma punkterade ställen igen! Aj, aj, aj!

Men att det gör ont att bli tatuerad förstår nog de allra flesta. Man ska dock veta att det svider riktigt mycket efteråt också och inte bara samma dag, utan i några dagar framöver. Din tatuering är ett sår och under läkeperioden så känns det som ett också. Huden är riktigt öm, så beroende på var tatueringen är placerat kan det försvåra livet lite då man kan få svårt att röra sig lika väl som man brukar.

Min vackra tatuering, dag 2. 
Man ser tydligt blodet som missfärgar den översta rosen. 
Det har även blivit lite rött runtom tatueringen på vissa ställen 
- och sårskorpor finns det gott om!


Kläder
Här har vi det roliga! Såklart ska tatueringen kunna andas, så som alla andra sår också bör kunna för att helas snabbt. Tajta kläder är ett big no-no (gissa vad min garderob är full av?). Du ska heller inte ha kläder som kan skava på huden, så som byx- eller troskant om tatueringen sitter där, eller bh-band! Hur drygt är inte det att gå i en bh utan band i 2-3 veckor som tjej med ganska stor kupa? Inte kul kan jag berätta.

Sen är det extra svårt då jag har ett begränsat antal luftiga T-shirts att använda under läkningstiden. Dags att ta en liten shoppingtur kanske? Hade du inte spenderat de där 1000-tals kronorna på din nya kroppsutsmyckning så kanske du hade haft råd! ;) Nej men helt ärligt, vem behöver gå och shoppa när man har en sambo att "låna" av? $ Ka-ching! $

Om du redan har en perfekt garderob för nygjorda tatueringar - good for you! Tyvärr blir de flesta kläder du har färgade av bläck, "blod" eller sårvätska de kommande dagarna. Man ska ju dessutom smörja in tatueringen hela tiden så den inte blir uttorkad och salvan gillar ju även den att jävlas med bomullstyg. Jag vaknar alltid upp med färgade äckliga tröjor, hur försiktigt jag än försöker sova.

Sömn
På tal om att sova så har vi nu kommit till ämnet. Trodde du att du skulle få sova gott efter tatueringen? BAHAH! Beroende på var tatueringen sover så blir det mer eller mindre svårt att sova de kommande dagarna, dvs. så länge tatueringen är ett öppet sår. Min är placerad på en stor del av mitt vänstra skulderblad, vilket gör att jag varken kan ligga på rygg, eller på vänster sida när jag sover. Jag är inte mycket för att sova på mage, så mitt enda hopp är höger sida. Dock brukar jag under en normal natt vända på mig en sådär 10 000 gånger, så det är väldigt obekvämt att vara tvungen att ligga still.

Vill jag lägga mig ner på soffan, för att se på film eller ta en tupplur, ja då gäller samma sak där. Höger sida eller låt bli! Tekniskt sett så kan jag ju luta mig tillbaka om jag vill, men jag undviker det då det 1. gör ont när huden nuddar ryggstödet, 2. kan göra så tröjan klibbar fast i tatueringen och 3. finns en risk för att man irriterar såren mer. Så ja, jag sitter helt enkelt inte med ryggen mot ryggstödet som en normal person, utan jag försöker att sitta rakt upp så mycket som möjligt. Annars lutar jag mig tillbaka i en böjd och väldigt obekväm sits som skulle få de flesta att tro att jag kraschat in i soffan. Gissa om jag har ont i ryggen?

Begränsningar
Såklart vet man om detta när man planerar en tatuering, men man inser inte förrän efteråt hur jobbigt det är med alla dessa begränsningar. Ta solen som exempel. Man får inte sola på några veckor, eller ens sitta ute ett litet tag med exponerad tatuering! När den är läkt kan man såklart ta på en hög solfaktor och gå ut och dansa i solskenet allt man vill, men fram tills dess plågas man med att hålla sig i skuggan för att inte svettas ihjäl med kläderna man har på för att skydda tatueringen.

Bad är en annan sak man ska undvika. Är du en person som älskar att krypa ner i badkaret varje fredagskväll för att slappna av och njuta av livet så blir de kommande veckorna ett stressfyllt helvete för dig. Snabba duschar är ok, men mer än så ska du hålla dig ifrån. Då kommer min undran, hygiengalen bakteriefobi-människa som jag är; hur fasen gör folk med tatueringar på händerna?

Det finns såklart fler begränsningar, men jag får för många "FML"-tankar för att ta upp fler. Såklart får vi dock inte glömma att trots att de första veckorna är jobbiga, så kommer du att ha en fantastiskt tatuering resten av ditt liv om du skött dig bra under denna tid! - och det är det såklart värt :)

Inga kommentarer :